Saturday, December 11, 2010

KELEBIHAN MENGUCAP KALIMAH TAUHID

Bila hamba Allah mengucapkan Laillahaillallah maka keluarlah dari mulutnya yang menggucapkan perkataan yang mulia itu seekor burung hijau. Maka burung hijau akan naik ke Arasy Allah dan berkicauanlah burung-burung tadi dibawah Arasy. Melihat kejadian itu malaikat yang menjaga Arasy Allah memerintahkan kepada burung-burung tadi supaya diam tetapi tidak dipatuhi oleh mereka. Oleh kerana arahan yang diberi tidak dipatuhi, malaikat yang menjaga Arasy mengadap Allah SWT menceritakan kejadian itu. Maka Allah memerintahkan malaikat tersebut supaya memberitahu burung-burung supaya diam. Apabila perintah itu diberitahu kepada mereka. Maka berkatalah burung-burung itu... 'wahai malaikat yang menjaga Arasy Allah, kami boleh mendiamkan diri kami tetapi dengan satu permintaan'. Bertanya malaikat 'Apakah permintaan itu?'.. Berkata burung-burung itu' Jika Allah ampunkan dosa-dosa orang yang mengucapkan kalimah Lailahaillallah sehingga terciptanya aku, barulah aku akan tidak membuat bising disini'. Berkata malaikat itu, 'Baiklah aku akan sampaikan kepada Allah'. Beredarlah malaikat dan menyembah Allah dan disampaikan permintaan tadi kepada Allah. Maka Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang menerima permintaan tersebut. Malaikat pun pergi berjumpa dengan burung-burung itu dan mengatakan bahawa Allah telah menerima permintaan mereka. Maka dengan segera mereka tidak membuat bising dan mereka bergantungan di Arasy Allah sambil berzikir dan memohon keampunan untuk orang yang mengucap Lailahaillallah tadi sehingga hari kiamat. Oleh itu kita manusia sepatutnya tidak melepaskan peluang yang diberi oleh Allah itu. Dengan hanya mengucap kalimat yang disukai oleh Allah maka balasannya berterusan hingga hari kiamat. Maha Suci Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Sifat 20 Ilmu Tauhid Awaluddin Ma'rifatullah.


Sejak kewafatan Rasulullah s.a.w lagi, telah lahir berbagai aliran fahaman(akidah) sehingga jika dihitung begitu banyak sekali. Tidak kurang banyaknya golongan yang terkeluar dari landasan Ahli Sunnah Wal Jamaah.Ini berlaku menepati dengan apa yang diterangkan dalam maksud Hadith Rasulullah s.a.w:
"Sesungguhnya akan berpecah umatku kepada 73 puak. Maka yang satu puak di syurga dan 72 lagi di neraka." Tanpa disedari atau tidak, ramai umat Islam yang turut terjebak ke dalam puak yang akan terjun ke neraka. Ini adalah berpunca dari kejahilan yang berleluasa. Ada setengahnya mengakui berpegang kepada Iktikad Ahli Sunnah Wal Jamaah tetapi langsung tidak mempelajarinya sungguh-sungguh menyebabkan segala tindakan, tutur kata, amalan keyakinan tidak menepati kehendak Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Hubungan manusia dan alam

Dalam pelajaran ekologi manusia, kita akan dikenalkan pada teori tentang hubungan manusia dengan alam. Salah satunya adalah anthrophosentis. Di sana dijelaskan mengenai hubungan manusia dan alam. salah satu bentuknya adalah anthoposentris. dimana manusia menjadi pusat dari alam. maksudnya semua yang ada dialam ini adalah untuk manusia.
kalau dipikir-pikir emang benar sih. buat apa coba, ada sapi, ikan, padi, kalau bukan untuk makanan kita. buat apa ada kayu, batu, pasir, kalau bukan buat bangunan untuk manusia. buat apa ada emas, berlian kalau gak dipakai oleh manusia sebagai perhiasan.
Allah SWT. juga menjelaskannya dalam Al Qur’an, bahwa semua yang ada dialam ini memang sudah diciptakan untuk kepentingan manusia.
“Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu” (al baqarah: 29)
tapi berbeda dengan anthoroposentris yang menempatkan manusia sebagai penguasa yang memiliki hak tidak terbatas terhadap alam, maka islam menempatkan manusia sebagai rahmat bagi alam.
“Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.”(al anbiyaa’:107)
walaupun kita diberi kelebihan oleh Allah atas segala sesuatu di alam ini, tapi kelebihan itu tidak menjadikan kita sebagai penguasa atas alam dan isinya. Karena alam dan isinya tetaplah milik Allah. Kita hanya diberikan kekuasaan atas alam tersebut sebagai pengelola dan pemelihara, dan pemakmur.
Kemudia ketika kita berinteraksi dengan alam, tidak seperti paham antroposentris yang menghalalkan sebgala cara asal kebutuhan manusia terpenuhi, islam mengajarkan bahwa hak kita dalam memanfaatkan alam juga dibatasi oleh hak alam dan isinya itu sendiri.
“Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang berjunjung dan yang tidak berjunjung, pohon kurma, tanam-tanaman yang bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya), dan tidak sama (rasanya). Makanlah dari buahnya (yang bermacam-macam itu) bila dia berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan dikeluarkan zakatnya); dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan. (al an’am:141)”
kita tidak boleh berlegih-lebihan dalam memanfaatkannya, sehingga menimbulkan kerusakan. seharusnya semua yang ada dialam ini kita jadikan sebagai sarana untuk berpikir akan kebesaran Allah SWT.
“Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon kurma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir.(ar ra’du: 4)”

Fadhilat (Kelebihan) Selawat Ke Atas Nabi saw


Jika selawat dr Allah swt ertinya rahmat dan jika ia drpd Malaikat dan selainnya,ia bererti doa.Allah Ta’ala berfirman :
Ertinya : “Wahai mereka yg beriman,berselawatl ah kamu ke atasnya dan berilah salam sepenuhnya ke atasnya”.
[QS Al-Ahzab : 56]

Sepuluh keramat(kelebihan) org yg berselawat :

1. Diselawatkan ke atasnya oleh Malakul-Jabbar.
2. Disyafaatkannya oleh Nabi Al-Mukhtar.
3. Mengikuti bersama Malaikat Al-Akhyar.
4. Menyalahi org-org munafiq dan kafir.
5. Menghapuskan kesalahan dan dosa-dosa.
6. Menolong menyampaikan segala hajat dan authar(keperluan) .
7. Bercahaya dan cemerlang zahirnya dan asrar iaitu batinnya.
8. Terselamat drpd bahaya dlm negeri dan Al-Bawar.
9. Masuk ke dlm negeri Darul-Qarar.
10. Salam sejahtera dr Tuhan Ar-Rahim Al-Ghaffar.


Keuntungan Org Yg Berselawat Itu Ada 41

1. Menjunjung titah perintah Allah swt.
2. Selaras dgn perbuatan Allah swt berselawat ke atas Nabi saw.
3. Selaras dgn perbuatan para Malaikat berselawat ke atas Nabi saw.
4. Org yg berselawat ke atas Nabi satu kali,mendapat 10 selawat dr Allah swt.
5. Diangkat utknya 10 darjat.
6. Dituliskannya 10 kebaikan.
7. Dihapuskan drpdnya 10 kejahatan.
8. Diharapkan doanya dikabulkan.
9. Menjadi sebab mendapat syafaat Nabi saw.
10. Menjadi sebab Ghufran atau pengampunan dosanya dan ditutup segala keaibannya.
11. Menjadi sebab dicukupkan barang yg dicita-citakannya.
12. Menjadi sebab berhampiran dgn Nabi saw
13. Menjadi sebab utk bersedekah.
14. Menjadi sebab utk menunaikan segala hajat.
15. Menjadi sebab Allah dan Malaikat berselawat ke atas org yg berselawat ke atas Nabi saw.
16. Menjadi sebab bagi mensucikan dan diberi berkat ke atas org yg berselawat kpd Nabi saw.
17. Menjadi sebab bagi kegembiraan seorg hamba Allah yg diberitahu akan memperolehi Syurga terlebih dahulu sebelum matinya.
18. Menjadi sebab terselamat drpd fitnah derita hari Kiamat.
19. Menjadi sebab Nabi Muhammad saw menjawab selawat ke atas org yg berselawat ke atasnya
20. Menjadi sebab tidak melupakan Nabi saw.
21. Menjadi sebab hilangnya kepapaan org yg berselawat ke atas Nabi saw.
22. Menjadi sebab harumnya tempat berselawat dan ahlinya tidak menyesal pd hari Kiamat.
23. Menafikan kebakhilan hamba Allah itu utk berselawat ke atas Nabi saw apabila ia berselawat ke atasnya.
24. Memenangi doa org utknya dan hinalah org yg tidak berselawat ketika Nabi saw menyebutkan namanya.
25. Org yg berselawat itu datang dgn  mengikut jalan Syurga,sementara org yg tidak berselawat tersalah jalan utk ke Syurga.
26. Bebas drpd majlis yg tidak mengucapkan zikrullah dan RasulNya.
27. Menjadi sebab kesempurnaan kalam yg dimulai dgn Alhamdulillah dan selawat ke atas Rasulullah saw.
28. Menjadi sebab kejayaan hamba Allah lalu di atas Sirathal Mustaqim.
29. Menjadi sebab pertemuan org yg berselawat ke atas Nabi saw dgn Allah dan menerima Tsana’  atau pujian yg baik di antara langit dan bumi.
30. Menjadi sebab menerima rahmat dr Allah swt.
31. Menjadi sebab menerima berkat.
32. Menjadi sebab berkekalannya kasih sayang terhadap Nabi saw dan bertambah-tambah kasihnya itu. Ini merupakan satu dr cabang keimanan kerana keimanan seseorg itu tidak sempurna melainkan adanya kecintaan terhadap Nabi saw.
33. Menjadi sebab kesayangan Nabi saw terhadap org yg berselawat ke atasnya
34. Menjadi sebab seorg hamba Allah itu mendapat petunjuk dan hidup hatinya.
35. Menjadi sebab dilantangkan org yg berselawat ke atas Nabi saw dan disebut-sebutkannya .
36. Menjadi sebab iman org yg berselawat itu tetap dan kukuh.
37. Dgn selawat itu,org yg berselawat menunaikan hak Nabi saw dan bersyukur terhadap nikmat Allah yg dikurniakan kpd kita.
38. Sebutannya mengandungi zikir kpd Allah swt, kesyukuran kpd Allah dan ma’rifat atau mengenali nikmatNya.
39. Selawat drpd hamba Allah itu bererti doa dan permohonan kpd Allah utk dirinya sendiri.
40. Org yg memperbanyakkan selawat akan melihat rupa Baginda saw yg mulia dan termatri di hatinya.
41. Org yg memperbanyakkan selawat ke atas Nabi saw menduduki makam Syeikh yg mengasuhnya, selawat itu juga merupakan maskahwin anak bidadari, harga mahligai dan menjadi tebusan memerdekakan hamba sahaya.


Nabi saw bersabda : “Barangsiapa berselawat ke atasku satu kali,nescaya Allah berselawat sepuluh kali (iaitu Allah memberi rahmat ke atasnya sepuluh rahmat)”.

Sesetengah sahabat bertanya kpd Rasulullah saw: “Adakah yg demikian itu dgn kehadiran hati?” Baginda saw menjawab dgn sabdanya : “Tidak. Tetapi org yg berselawat dgn hati yg lalai pun diberikan rahmat oleh Allah seumpama bukit besarnya dan para Malaikat memohon doa agar diampunkannya. Apabila disebutkan selawat itu dgn kehadiran hati, maka tidak diketahui betapa besar kadar kurniaan rahmat ke atasnya melainkan Allah swt shj yg mengetahuinya” .

Ketahuilah bahawa segala zikir tidak diberi pahala dan tidak diterima melainkan dgn disertai dgn kehadiran hati kecuali membaca Al-Quran dan berselawat ke atas Nabi saw yg mana kedua-duanya diterima dan diberi pahala tanpa kehadiran hati.

Nabi saw bersabda : “Barangsiapa yg berselawat ke atasku seribu(1000) kali, nescaya ia tidak mati sehinggalah dibawakan berita gembira mengenai Syurga utknya”.

Sabda Nabi saw : “Barangsiapa berselawat ke atasku satu kali nescaya Allah Ta’ala berselawat ke atasnya 10 kali. Barangsiapa berselawat ke atasku 10 kali, nescaya Allah berselawat ke atasnya 100 kali.Barangsiapa berselawat ke atasku 100 kali, nescaya Allah berselawat ke atasnya 1000 kali. Barangsiapa berselawat ke atasku 1000 kali, nescaya ia tidak disentuh api Neraka”.

Nabi saw bersabda : “Barangsiapa lalaikan dirinya dari berselawat ke atasku, maka sesungguhnya ia tersalah jalan ke Syurga”.

Sabda Nabi saw : “Sesungguhnya manusia yg paling utama bersama-samaku pd hari Kiamat (iaitu yg paling hampir kpdku dan yg lebih berhak dgn syafaatku pd hari Kiamat) ialah yg paling banyak berselawat ke atasku di dunia di kalangan mereka”.

Sabda Nabi saw : “Selawat kamu ke atasku akan menghapuskan dan menghilangkan dosa-dosa kamu spt air menghapuskan api”.

Sabda Nabi saw : “Tiada satu doa seseorg itu melainkan antaranya dan langit terdapat hijab sbg pendinding sehinggalah ia berselawat ke atasku.Apabila ia telah berselawat, maka terkoyaklah hijab itu dan doa itu pun diangkatkan ke langit iaitu diperkenankan” .

Sabda Nabi saw : “Barangsiapa berselawat ke atasku 100 kali dlm satu hari, maka Allah tunaikan 100 hajatnya. 70 hajat utk akhiratnya dan 30 hajat utk dunianya”.

Nabi Muhammad saw bersabda : “Jibril telah dtg kpdku dgn berkata : “Wahai Rasulullah, tiada siapa yg berselawat ke atasmu melainkan 70 ribu Malaikat berselawat ke atasnya”.

Sabda Baginda saw : “Malaikat yg berjalan di muka bumi menyampaikan salam drpd umatku”.

Hasan berkata : “Aku dengar Abu Hurairah berkata : “Tiada seorg pun yg berselawat ke atas Nabi saw satu kali melainkan Allah menyuruh Malaikat menyampaikan selawat itu kpd Nabi saw lebih cepat drpd sekelip mata. Para Malaikat berkata : “Wahai Muhammad! Anak si folan itu…anak si folan itu…memberi salam ke atasmu.” Nabi saw dgn gembiranya menjawab : “Sampaikan pdnya drpdku sepuluh kali dan katakan kpdnya jika engkau termasuk salah seorg drpd yg sepuluh ini, nescaya akan masuk Syurga menyertaiku spt jari telunjuk dan jari tengah ini dan engkau wajib menerima syafaatku.”
Kemudian Malaikat naik kpd Tuhan dan berkata : “Si Anu anak si Anu berselawat ke atas NabiMu Muhammad saw satu kali.” Lalu Tuhan Jalla Jalaaluhu berfirman : “Sampaikan kpdnya drpdKu sepuluh kali dan katakan kpdnya,sekiranya engkau mempunyai satu drpd sepuluh ini,nescaya engkau tidak disentuh api neraka selamanya.” Kemudian Allah Ta’ala berfirman : “Perbesarkanlah engkau selawat hambaKu ke atas NabiKu itu dan jadikanlah ia termasuk di dlm golongan ‘Illiyiin.” Kemudian Allah menjadikan drpd setiap huruf selawat itu Malaikat yg mempunyai 360 kepala, pd setiap kepala ada 360 muka, pd setiap muka ada 360 lidah,kemudian berkatalah setiap lidah dan memuji Allah Ta’ala dgn 360 pujian. Pahala yg demikian itu dituliskan semuanya utk org yg berselawat ke atas Nabi Muhammad saw hingga ke hari Kiamat.

Sabda Nabi saw : “Tiada seorg hamba yg mengucap selawat ke atasku melainkan selawat itu dgn segera keluar dan lalu di darat dan di laut,di masyriq dan maghrib serta berkata : “Aku selawat si Anu anak si Anu yg berselawat ke atas Muhammad Al-Mukhtar sebaik-baik makhluk Allah.” Maka segala-galanya pun berselawat ke atasnya dan dr selawat itu dijadikan seekor burung yg mempunyai 70 ribu sayap,pd setiap satu sayap terdapat 70 ribu helai bulu,pd setiap bulu ada 70 ribu muka, pd setiap muka 70 ribu mulut,pd setiap mulut 70 ribu lidah,pd setiap lidah itu mengucapkan tasbih kpd Allah ‘azzawajalla dgn 70 ribu bahasa dan dituliskan baginya iaitu bg org yg berselawat pahala semuanya itu.

Fitrah Manusia Menurut Perspektif Agama

    • Agama ialah satu set kepercayaan nilai dan amalan yang berasaskan pengajaran.
    • Memberi struktur kepada kehidupan manusia
    • Membantu memenuhi keperluan manusia untuk hidup bersama dan bersosial
    • Memberi kepuasan emosi kepada penganutnya.
    • Aa Gym( 2005) mendefinisikan fitrah sebagai tabiat yang suci dan asli yang dibawa manusia sejak lahir dan belum pernah disentuh atau diubah.
    • -anugerah dalam bentuk fizikal atau mental diberikan oleh Tuhan kepada manusia.
    • -merangkumi aspek potensi bakat semula jadi keupayaan mental dan fizikal.
    • Ragib Al Isfahami ,Fitrah merujuk kepada kekuatan manusia untuk mengetahui agama yang benar dan Tuhan yang menciptakannya.
    • Al-Ghazali (1971) mengatakan bahawa setiap insan wajib mengenali Allah S.W.T yang merupakan fitrah manusia dalam usaha mengenali diri untuk menjadi insan yang bertakwa.
    • -Beliau menyatakan tentang dua unsur berkaitan dengan keperluan manusia iaitu unsur roh dan jasad.
    • Kehidupan beragama merupakan fitrah manusia di muka bumi ini.Hal ini ditegaskan Allah S.W.T dalam (surah Ali-Imran:19)
    • “ Sesungguhnya agama yang diredai di sisi Allah S.W.T. hanyalah Islam”.
    • -Persamaan taraf
    • -Tiada paksaan untuk memasuki agama islam.
    • Pegangan hidup
    • -Setiap umat islam mempercayai dan yakin akan kewujudan Allah S.W.T.
    • -Dalam Ayat Kursi :
    • -“Allah tidak ada Tuhan melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus makhluk-Nya,tidak mengantuk dan tidak tidur, kepunyaan-Nya apa yang dilangit dan dibumi”.
    • Beribadat
    • - Firman Allah dalam surah ad-Dzariyat:
    • “ Dan (ingatlah) Aku tidak cipta jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku”
    • Oleh itu, kehidupan beragama:
    • -Merupakan sesuatu yang penting untuk mencapai kemajuan yang menyeluruh daripada segi kerohanian dan kebendaan.
    • -Merupakan naluri kepercayaan kepada agama yang mengesahkan kewujudan Allah S.W.T. dalam keseluruhan kehidupannya .
    • Menerima Qada’ dan Qadar
    • Setiap umat Islam perlu reda menerima ketentuan Ilahi.
    • “ Dan Kami pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali)”. (Surah al-Baqarah: 155 & 156)
    • Allah menjadikan manusia makhluk yang termulia di alam semesta dengan menganugerahkan akal yang dapat membezakan manusia dengan makhluk-makhluk yang lain.
    • Telah bersabda Rasulullah S.A.W...Dan alat bagi mukmin adalah akal…Dan tiang agama ialah Islam. Dan tujuan Allah ialah akal. Dan yang menyeru orang-orang beribadat ialah akal.
    • Ketika Allah SWT hendak menciptakan manusia, Allah SWT memberitahu para malaikat-Nya perihal maksud-Nya:
    • Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di muka bumi orang yang akan membuat kerosakkan dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” (QS. al-Baqarah: 30)
    • Dan Dialah yang menjadikan kamu penguasa di muka bumi, dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa darjat, untuk mengujimu tentang apa yang diberikan-Nya kepadamu. (QS. al-An’âm: 165)
    • Sumber bersifat maknawi, iaitu hati, akal, emosi dan nafsu juga bersifat lahiriah seperti pancaindera, kebijaksanaan, hasil bumi dan sebagainya, mendorong manusia mengembangkan potensi ke tahap maksimum.
    • Kesimpulannya, asas-asas ajaran yang wajib diamalkan oleh manusia menurut Islam ialah:
    • - Manusia wajib beriman, yakni mempercayai keesaan Allah S.W.T
    • -Manusia wajib beribadat kepada Tuhan Yang Maha Esa.
    • -Manusia wajib berakhlak dalam setiap perbuatannya
    • -Manusia perlu kepada masyarakat yang berasaskan kepada ajaran agama yang dianuti .
    • Manusia mempunyai dua sifat iaitu manusia sebagai makhluk jasmani dan makhluk rohani. Secara fitrahnya, manusia dilahirkan dengan sifat-sifat yang baik yang dianugerahkan oleh penciptanya. Manusia dianugerahkan akal dan mempunyai ‘kebebasan memilih’,lantaran itu membezakan antara yang baik dan buruk.
    • Fitrah manusia mengikut perspektif biologi memperlihatkan asas-asas genetik seperti baka dan persekitaran.
    • Baka yang mempengaruhi perbezaan individu dari aspek :
    • -Kognitif
    • -Fizikal
    • -Emosi
    • Faktor persekitaran juga menyumbang kepada perbezaan individu dalam fitrah kejadian manusia daripada aspek berikut:
    • Latar belakang keluarga
    • Pengaruh rakan sebaya
    • Kebudayaan dan kepercayaan masyarakat
    • Sumber teknologi
    • Guru dan sekolah.
    • Keperluan mendapatkan makanan/minuman
    • Keperluan tidur dan rehat
    • Keperluan udara
    • Keperluan pembuangan
    • Keperluan kejantinaan.
    • Memudahkan guru mengenalpasti aktiviti yang bersesuai dengan kebolehan murid
    • Guru dapat memahami sikap dan tingkahlaku murid.
    • Memudahkan guru mengasah bakat dan potensi murid yang terpendam.
    • Menjadi guru lebih kreatif dalam mempelbagai aktiviti pembelajaran mengikut kecenderungan murid